Opnieuw aanleren van handelingen

Mw. T. heeft een herseninfarct gekregen. Door een opgelopen virus kan zij niet meteen revalideren in een revalidatiecentrum.
De huisarts heeft daarom een 1e lijns logopedist en ergotherapeut ingeschakeld.

In de ergotherapeutische behandeling zijn naar aanleiding van de problemen die mw. aangaf de volgende activiteiten aan bod gekomen:

  • IMG_0008Het eten: snijden, achterblijven van voedselresten in de rechterwang en verslikken.
    Mw. heeft een mes met een verdikt heft te leen gekregen om weer zelf eten te snijden. Hierdoor was zij niet meer afhankelijk van haar man en stimuleerde zij tegelijkertijd een aantal functies van haar rechterhand (kracht, coördinatie en het waarnemen van gevoel). Ten aanzien van het achterblijven van etensresten is er een advies gegeven door de logopediste.
  • Problemen met bediening van de computer: door het pijltje van de muis te vergroten, lukte het mw. programma’s te openen en informatie op te slaan. Door dagelijks oefenen herstelde de kracht in de rechterarm. Omdat het gevoel in de vingertoppen blijvend is verminderd, compenseert mw. dit door te kijken of zij voorwerpen goed vast heeft.
  • Problemen met communiceren: mw. schaamde zich voor de manier waarop zij sprak en schreef. Tijdens de ergotherapie is er gekeken hoe zij deze schroom kon overwinnen.
    Er is overleg geweest tussen de logopedist en de ergotherapeut om elkaar niet te overlappen maar aan te vullen. Tijdens de ergotherapiebehandeling is er vooral aandacht geschonken aan het communiceren met anderen tijdens dagelijkse activiteiten die voor mw. belangrijk waren zoals boodschappen doen.

< terug naar werkwijze